Hyppää sisältöön

STUK — Kampanja

Säteilyturva­keskuksen #suniho-kampanja muistutti nuoria suojautumaan auringolta

Uv-säteilyn voimakkuus yllättää suomalaiset joka vuosi kesän kynnyksellä. Moni unohtaa, että auringolta pitää suojautua pohjoisessakin eikä vain etelänmatkoilla, ja iho kärähtää aurinkoisena päivänä. Säteilyturvakeskus (Stuk) halusi tavoittaa kesäkaudella etenkin nuoria ja muistuttaa, miksi iho kannattaa suojata ja että auringolta suojautuminen on ennen kaikkea helppoa. Loimme uv-kampanjoinnille raikkaan ilmeen sekä suunnittelimme ja toteutimme Stukin kanssa joukon toimenpiteitä, joilla nuoria tavoitettiin kesän aikana.


Lähtökohta: Tietoa auringolta suojautumisesta ja pysyvää asennemuutosta

Stuk haluaa vaikuttaa suomalaisten asenteisiin auringonottoa ja rusketusta kohtaan pysyvästi. Sen keräämän tiedon mukaan etenkin nuorten tietoisuutta auringolta suojautumisesta ja uv-säteilyn haitoista pitäisi kasvattaa. Siksi Stuk halusi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon 16–20-vuotiaita nuoria sekä innostaa heidät puhumaan aiheesta. 

Tavoitteena oli paitsi nostaa nuorten tietoisuutta aurinkosuojautumisesta myös vaikuttaa nuorten asenteisiin auringonottoa sekä rusketuksen ihannointia kohtaan pidemmällä tähtäimellä. Stuk halusi myös muistuttaa, että auringolta suojautumisen keinoja on useita – kyse ei siis ole pelkästään aurinkorasvan käyttämisestä.

Kampanjassa olivat mukana myös Ilmatieteen laitos ja Syöpäjärjestöjen ylläpitämä, nuorille suunnattu Fressis.fi.



Toteutus ja tulokset

Suunnittelimme Stukille kesäiset kampanjamateriaalit, jotka näkyivät esimerkiksi somessa ja kampanjan sisällöissä Syöpäjärjestöjen ylläpitämällä, nuorille suunnatulla Fressis-sivustolla.

Suunnittelimme ja toteutimme kesän aikana neljä vaikuttajayhteistyötä, joiden kautta nuoria tavoitettiin luontevasti. Yhteistyö haastoi myös vaikuttajat pohtimaan omaa aurinkokäyttäytymistään. Mukana yhteistyössä olivat MolyBros, ARA, Santtust ja Jasmin Ngo. Vaikuttajien sisällöt olivat tykättyjä ja tavoittivat laajan joukon nuoria Instagramissa, TikTokissa ja YouTubessa. ARA:n YouTube-video oli sisällöistä suosituin: se sai yhteensä 389 700 videonkatselua ja ylsi myös hänen kanavansa suosituimmaksi videoksi. 

Vaikuttajayhteistyön rinnalla teimme myös 16–20-vuotiaille kohdennettua mainontaa Facebookissa ja Instagramissa, joka tavoitti nuoria kohtuullisen hyvin etenkin Instagram-tarinoissa. Lisäksi suunnittelimme kampanjalle gif-tarrat somekäyttöön.

Sosiaalisen median ohella halusimme viedä kampanjaviestit sinne, missä monet nuoret viettävät ison osan kesästään: ulkotöihin. Suunnittelimme ja toteutimme Stukin kanssa kesätyöpaikoille suunnatun uv-perehdytysmateriaalin, joka jaettiin Helsingissä Staran kesätyöntekijäille ja Kuopiossa pihatöissä paiskiville kesureille. Materiaalit otettiin hyvin vastaan ja aihetta pidettiin tärkeänä. Tarkoituksena on, että ensimmäisen kokeilun pohjalta Stuk voi jatkaa ja laajentaa yhteistyötä kesätyönantajien kanssa tulevinakin vuosina.


Uv-viestinnässä haluttiin tehdä uv-säteily näkyväksi. Teetimme Stukille auringon uv-säteilyyn reagoivat siirtotatuoinnit, joita jaettiin esimerkiksi kesätyömateriaalin ohessa nuorille. Siirtotatuointi on siis kuin herätyskello, joka antaa äänen iholle ja muistuttaa suojautumisesta. 

Laura Rauhala
Projektijohtaja
+358 40 545 9519

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

Miltä ADHD tuntuu?

  • Kampanja

Paula opettaa ekaluokkalaisille kaveritaitoja

  • Kampanja

Tapaturmapäivä muistutti alkoholin vaaroista

  • Kampanja

Kasvokkain nosti hoitotyön puheenaiheeksi

Haku