Säteilyturvakeskuksen #suniho-kampanja muistutti nuoria suojautumaan auringolta
Uv-säteilyn voimakkuus yllättää suomalaiset joka vuosi kesän kynnyksellä. Moni unohtaa, että auringolta pitää suojautua pohjoisessakin eikä vain etelänmatkoilla, ja iho kärähtää aurinkoisena päivänä. Säteilyturvakeskus (Stuk) halusi tavoittaa kesäkaudella etenkin nuoria ja muistuttaa, miksi iho kannattaa suojata ja että auringolta suojautuminen on ennen kaikkea helppoa. Loimme uv-kampanjoinnille raikkaan ilmeen sekä suunnittelimme ja toteutimme Stukin kanssa joukon toimenpiteitä, joilla nuoria tavoitettiin kesän aikana.
Lähtökohta: Tietoa auringolta suojautumisesta ja pysyvää asennemuutosta
Stuk haluaa vaikuttaa suomalaisten asenteisiin auringonottoa ja rusketusta kohtaan pysyvästi. Sen keräämän tiedon mukaan etenkin nuorten tietoisuutta auringolta suojautumisesta ja uv-säteilyn haitoista pitäisi kasvattaa. Siksi Stuk halusi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon 16–20-vuotiaita nuoria sekä innostaa heidät puhumaan aiheesta.
Tavoitteena oli paitsi nostaa nuorten tietoisuutta aurinkosuojautumisesta myös vaikuttaa nuorten asenteisiin auringonottoa sekä rusketuksen ihannointia kohtaan pidemmällä tähtäimellä. Stuk halusi myös muistuttaa, että auringolta suojautumisen keinoja on useita – kyse ei siis ole pelkästään aurinkorasvan käyttämisestä.
Kampanjassa olivat mukana myös Ilmatieteen laitos ja Syöpäjärjestöjen ylläpitämä, nuorille suunnattu Fressis.fi.
Toteutus ja tulokset
Suunnittelimme Stukille kesäiset kampanjamateriaalit, jotka näkyivät esimerkiksi somessa ja kampanjan sisällöissä Syöpäjärjestöjen ylläpitämällä, nuorille suunnatulla Fressis-sivustolla.
Suunnittelimme ja toteutimme kesän aikana neljä vaikuttajayhteistyötä, joiden kautta nuoria tavoitettiin luontevasti. Yhteistyö haastoi myös vaikuttajat pohtimaan omaa aurinkokäyttäytymistään. Mukana yhteistyössä olivat MolyBros, ARA, Santtust ja Jasmin Ngo. Vaikuttajien sisällöt olivat tykättyjä ja tavoittivat laajan joukon nuoria Instagramissa, TikTokissa ja YouTubessa. ARA:n YouTube-video oli sisällöistä suosituin: se sai yhteensä 389 700 videonkatselua ja ylsi myös hänen kanavansa suosituimmaksi videoksi.
Vaikuttajayhteistyön rinnalla teimme myös 16–20-vuotiaille kohdennettua mainontaa Facebookissa ja Instagramissa, joka tavoitti nuoria kohtuullisen hyvin etenkin Instagram-tarinoissa. Lisäksi suunnittelimme kampanjalle gif-tarrat somekäyttöön.
Sosiaalisen median ohella halusimme viedä kampanjaviestit sinne, missä monet nuoret viettävät ison osan kesästään: ulkotöihin. Suunnittelimme ja toteutimme Stukin kanssa kesätyöpaikoille suunnatun uv-perehdytysmateriaalin, joka jaettiin Helsingissä Staran kesätyöntekijäille ja Kuopiossa pihatöissä paiskiville kesureille. Materiaalit otettiin hyvin vastaan ja aihetta pidettiin tärkeänä. Tarkoituksena on, että ensimmäisen kokeilun pohjalta Stuk voi jatkaa ja laajentaa yhteistyötä kesätyönantajien kanssa tulevinakin vuosina.
Uv-viestinnässä haluttiin tehdä uv-säteily näkyväksi. Teetimme Stukille auringon uv-säteilyyn reagoivat siirtotatuoinnit, joita jaettiin esimerkiksi kesätyömateriaalin ohessa nuorille. Siirtotatuointi on siis kuin herätyskello, joka antaa äänen iholle ja muistuttaa suojautumisesta.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.