Hyppää sisältöön

SUOMEN TILINTARKASTAJAT RY — Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

Onko maailmassa mitään kuumempaa kuin tilintarkastaja? No ei! Drum suunnitteli Suomen Tilintarkastajille herkullisen kampanjakonseptin, jolla murretaan mielikuvaa harmaasta ja tylsästä alasta. Rohkea kampanja herätti nuorten kiinnostuksen niin somessa kuin tapahtumissakin.


Harmaa ja tylsä tilintarkastaja?

Suomen Tilintarkastajat ry:n teettämän kyselyn tulokset olivat selkeät: nuoret pitivät alaa tylsänä ja työtä yksinäisenä puurtamisena. Mielikuva ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Tilintarkastajan työ on monipuolista ja joustavaa, työllisyysnäkymät ovat hyvät ja palkkakin on kohdillaan. Lähdimme yhdessä murtamaan vääriä mielikuvia. Tavoitteena oli parantaa alan vetovoimaa nuorten keskuudessa ja samalla luoda ammattiylpeyttä tilintarkastajien keskuudessa.


Tehdään tilintarkastajista treffimarkkinoiden kuuminta hottia

Mitä jos yhdistäisimme kaksi nuoren aikuisen elämän tärkeää teemaa: rakkauden tavoittelun ja tuoreen työuran innon? Loimme kampanjakonseptin, jossa tilintarkastaja onkin yhtäkkiä treffimarkkinoiden kuuminta kamaa.

Kampanjakonseptissa kaksi nuorta deittailevat. Toinen kertoo innoissaan mielenkiintoisesta ja monipuolisesta työpäivästään. Deittikumppani innostuu: mikä on tämä ammatti, jossa päivät ovat näin monipuolisia, jännittäviä ja työyhteisökin vaikuttaa ihanalta?

No tilintarkastaja tietenkin!


Herkulliset sisällöt valloittivat somen, elokuvateatterit ja tapahtumat

Herkullisella visuaalisuudella ja näyttävillä kampanjamateriaaleilla hypättiin iso askel kauemmas tilkkareihin yhdistetystä harmaasta mielikuvasta.

Monikanavainen kampanja näkyi nuorten suosimissa somekanavissa (Instagram, TikTok, Youtube ja Jodel) sekä treffiteemaan sopivasti Finnkinon elokuvateattereissa ja Tinderissä. Kampanjan aikana tehtiin kaupallinen yhteistyö Finanssiveli-meemitilin kanssa. Lisäksi kampanja oli esillä Suomen Tilintarkastajien opiskelijoille suunnatuissa tapahtumissa ja Studia-messujen osastolla. Kampanja oli koko alan yhteinen ponnistus ja materiaaleja jaettiin ahkerasti myös tilintarkastusyhteisöjen omissa kanavissa.

Kampanjaan tehtiin muun muassa:

  • Kaksi kampanjavideota, animaatioita, kuvia ja somepostauksia
  • Kampanjasivu ja uratarinoita
  • Materiaaleja opiskelijatapahtumiin: mm. tietovisa, haalarimerkkejä, julisteita, esitteitä ja kuvausrekvisiittaa

Rohkea kampanja kiinnitti kohderyhmän huomion

Kampanjasta tehdään kolme lähtöä: marraskuussa 2024 sekä tammi- ja maaliskuussa 2025. Kolmella lähdöllä vahvistetaan muistijälkeä kohderyhmässä ja ajoitetaan kampanja myös korkeakoulujen pääaine- ja yhteisvalintojen hakujaksojen yhteyteen.

Jo ensimmäisessä lähdössä kampanja on tavoittanut kohderyhmän hyvin ja herättänyt innostusta niin nuorten kuin nykyisten tilintarkastajien keskuudessa. Kampanjan rohkea ja mieleenpainuva ilme on saanut paljon kehuja, ja kampanjasisällöt ovat vedonneet yleisöön.

Parhaiten toimineen Jodel-mainoksen klikkiprosentti oli 3,81 %, kun tyypillisesti se on 0,3 %. YouTubessa lähes 75 % katsoi kampanjavideosta yli puolet. Haalarimerkit ovat menneet tapahtumissa kuumille kiville. Myös Suomen Tilintarkastajien omat kanavat ovat saaneet kampanjan myötä paljon uusia seuraajia. 

3,7 miljoonaa

mainosnäyttöä somessa

26 000

klikkausta kampanjasivuille

Yli 7 000

tykkäystä Finanssiveljen postauksessa





Drumin toteutus puhuttelee oivaltavasti kohderyhmää ja onnistuu myös herättämään jo alalla olevien ylpeyttä omasta monipuolisesta ammatistaan. Suunnittelu, budjetointi ja kanavavalinnat vaikuttavat osuneen nappiin. Tästä on meidän hyvä jatkaa yhteistyötä eteenpäin.”

Jaana Lindman, Viestinnän ja vaikuttamisen päällikkö, Suomen Tilintarkastajat ry


Noora Happonen
Viestintäkonsultti
+358 40 829 1788

Tutustu seuraavaksi

  • Kampanja

Palauta tulevaisuuteen -kampanja kannusti suomalaisia antamaan juomapakkauksille ikuisen elämän

  • Kampanja

Slaidaa itsesi Ärrälle

Haku