

Harmaa ja tylsä tilintarkastaja?
Suomen Tilintarkastajat ry:n teettämän kyselyn tulokset olivat selkeät: nuoret pitivät alaa tylsänä ja työtä yksinäisenä puurtamisena. Mielikuva ei kuitenkaan vastaa todellisuutta. Tilintarkastajan työ on monipuolista ja joustavaa, työllisyysnäkymät ovat hyvät ja palkkakin on kohdillaan. Lähdimme yhdessä murtamaan vääriä mielikuvia. Tavoitteena oli parantaa alan vetovoimaa nuorten keskuudessa ja samalla luoda ammattiylpeyttä tilintarkastajien keskuudessa.
Tehdään tilintarkastajista treffimarkkinoiden kuuminta hottia
Mitä jos yhdistäisimme kaksi nuoren aikuisen elämän tärkeää teemaa: rakkauden tavoittelun ja tuoreen työuran innon? Loimme kampanjakonseptin, jossa tilintarkastaja onkin yhtäkkiä treffimarkkinoiden kuuminta kamaa.
Kampanjakonseptissa kaksi nuorta deittailevat. Toinen kertoo innoissaan mielenkiintoisesta ja monipuolisesta työpäivästään. Deittikumppani innostuu: mikä on tämä ammatti, jossa päivät ovat näin monipuolisia, jännittäviä ja työyhteisökin vaikuttaa ihanalta?
No tilintarkastaja tietenkin!


Herkulliset sisällöt valloittivat somen, elokuvateatterit ja tapahtumat
Herkullisella visuaalisuudella ja näyttävillä kampanjamateriaaleilla hypättiin iso askel kauemmas tilkkareihin yhdistetystä harmaasta mielikuvasta.
Monikanavainen kampanja näkyi nuorten suosimissa somekanavissa (Instagram, TikTok, Youtube ja Jodel) sekä treffiteemaan sopivasti Finnkinon elokuvateattereissa ja Tinderissä. Kampanjan aikana tehtiin kaupallinen yhteistyö Finanssiveli-meemitilin kanssa. Lisäksi kampanja oli esillä Suomen Tilintarkastajien opiskelijoille suunnatuissa tapahtumissa ja Studia-messujen osastolla. Kampanja oli koko alan yhteinen ponnistus ja materiaaleja jaettiin ahkerasti myös tilintarkastusyhteisöjen omissa kanavissa.
Kampanjaan tehtiin muun muassa:
- Kaksi kampanjavideota, animaatioita, kuvia ja somepostauksia
- Kampanjasivu ja uratarinoita
- Materiaaleja opiskelijatapahtumiin: mm. tietovisa, haalarimerkkejä, julisteita, esitteitä ja kuvausrekvisiittaa
Rohkea kampanja kiinnitti kohderyhmän huomion
Kampanjasta tehtiin kolme lähtöä: marraskuussa 2024 sekä tammi- ja maaliskuussa 2025. Kolmella lähdöllä vahvistettiin muistijälkeä kohderyhmässä ja ajoitettiin kampanja myös korkeakoulujen pääaine- ja yhteisvalintojen hakujaksojen yhteyteen.
Kampanja tavoitti ja sitoutti kohderyhmän erinomaisesti ja herätti nuorten kiinnostuksen niin somessa kuin tapahtumissakin. Se keräsi innostunutta palautetta myös tilintarkastusalalla työskenteleviltä. Kampanjan rohkea ja mieleenpainuva ilme sai paljon kehuja.
Jodelissa tavoitettiin 85 % koko kampanjan aikavälin aktiivisista 19–24-vuotiaista jodlaajista, ja parhaiten toimineen Jodel-mainoksen klikkiprosentti oli 3,81 % (benchmark 0,3 %). YouTubessa parhaimmillaan jopa 59 % katsoi kampanjavideon kokonaan. Finanssiveli-vaikuttajayhteistyö toimi selvästi keskivertoa paremmin. Haalarimerkit menivät tapahtumissa kuumille kiville. Myös Suomen Tilintarkastajien omat kanavat saivat kampanjan myötä paljon uusia seuraajia.

14 miljoonaa
mainosnäyttöä
54 000
klikkausta kampanjasivuille
Yli 7 000
tykkäystä Finanssiveljen postauksessa





Drumin toteutus puhuttelee oivaltavasti kohderyhmää ja onnistuu myös herättämään jo alalla olevien ylpeyttä omasta monipuolisesta ammatistaan. Suunnittelu, budjetointi ja kanavavalinnat vaikuttavat osuneen nappiin. Tästä on meidän hyvä jatkaa yhteistyötä eteenpäin.”
Jaana Lindman, Viestinnän ja vaikuttamisen päällikkö, Suomen Tilintarkastajat ry

Tutustu seuraavaksi

- Kampanja
Palauta tulevaisuuteen -kampanja kannusti suomalaisia antamaan juomapakkauksille ikuisen elämän

- Kampanja