Hyppää sisältöön

Työterveyslaitos — Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki – Drum mukana rakentamassa inhimillisempää työelämää

Työterveyslaitoksen Mielenterveyden työkalupakki -hanke tarjoaa työpaikoille keinoja työhyvinvoinnin parantamiseen ja inhimillisemmän työelämän edistämiseen. Drumin tehtävänä oli auttaa hanketta viestimään kokonaisuudesta niin, että työpaikat kiinnittäisivät aiheeseen aiempaa enemmän huomiota ja ottaisivat työkalupakissa tarjolla olevia työkaluja käyttöön. Suunnittelimme ja toteutimme konseptin, joka tekee monimutkaisesta aiheesta konkreettisen ja kohderyhmiä puhuttelevan.

Mielenterveyden ongelmat näkyvät työpaikoilla

Mielenterveyden ongelmista aiheutuvat sairauspoissaolot ovat merkittävä ongelma. Niiden puolittaminen on asetettu hallitusohjelman tavoitteeksi. Mielenterveyden häiriöt ovat myös tuki- ja liikuntaelinsairauksien ohella suurin työkyvyttömyyttä aiheuttava sairausryhmä. Työpaikoilla voidaan paitsi edistää mielenterveyttä ja ehkäistä ongelmien syntymistä, myös puuttua ongelmiin ja tehdä korjaavia toimenpiteitä. Esteenä voi olla, että työpaikalla ei ole tähän keinoja tai toimintamalleja. Mielenterveysasiat voivat myös tuntua haastavilta ja vaikeasti lähestyttäviltä.


Tavoitteena inhimillisempi työelämä

Hankkeen tavoitteena on tuoda työpaikoille keinoja edistää mielenterveyttä työssä. Tätä varten on luotu työkalupakki, jota työpaikat ja työterveyshuollon toimijat voivat vapaasti hyödyntää. Hanke pyrkii myös nostamaan työpaikkojen mielenterveyttä koskevia teemoja keskustelunaiheiksi. Monesti työelämän inhimillisyys ja taloudellinen tuottavuus näyttävät vastakkaisilta tavoitteilta, mutta näin ei tarvitse olla. Hyvinvoivat työntekijät tekevät parempaa tulosta.


Ratkaisut löytyvät työkalupakista

Työ aloitettiin yhtenäisen ja tunnistettavan viestintäkonseptin luomisella. Tässä keskeistä oli visualisointi ja konkretia: hankkeen tunnisteeksi suunniteltiin fyysinen mielenterveyden työkalupakki, jota on käytetty kaikessa hankkeen viestinnässä. Brändätyt työkalupakit ovat myös Työterveyslaitoksen asiantuntijoiden käytössä asiakaskäynneillä ja erilaisissa tilaisuuksissa. Hankkeen monimutkainen verkko-osoite tiivistettiin muotoon työkalupakki.fi.

Mielenterveyden työkalujen lisäksi viestinnän keskiöön nostettiin kohtaamiset: TTL:n asiantuntijat ja heidän työpaikoille tarjoamansa tuki. Työkalupakista ja sen työkaluista on viestitty hyvin monipuolisesti eri kanavissa. Viestintää on tehty eri kohderyhmille ja erilaisiin tilanteisiin suunnatuilla viesteillä. Toimenpiteitä ovat olleet mm. mediaviestintä, sosiaalisen median sisällöt, kohdennettu mainonta, webinaarit, käyttäjätarinat, erilaiset markkinointimateriaalit ja videot.



yli 1 500

tavoitettua työpaikkaa

200 000

 vierailijaa sivustolla

7 työkalupakkia

 reissaa ympäri Suomen

Drum on auttanut ja sparrannut meitä siinä, että vaikean teeman sisällöt on saatu kerrottua kohderyhmiä puhuttelevassa muodossa. He ovat auttaneet työkalujen lanseerauksissa, ideoineet ja toteuttaneet erilaisia konsepteja ja toimenpiteitä ja suunnitelleet sekä toteuttaneet lukuisia materiaaleja, jotka ovat vieneet työkalupakin näkyvyyden uudelle tasolle.”

Henna Laitio, erityisasiantuntija, Työterveyslaitos

Katri Pelli
Asiakkuusjohtaja
+358 40 830 5372

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

Haku