Selkeät kohderyhmät tähtäimessä
Pelastustalkoisiin haluttiin kutsua kaikki suomalaiset. Erityisesti tunnistettiin kuitenkin neljä pääkohderyhmää:
1. kalastajat Saimaalla
2. päättäjät, jotka pystyvät vaikuttamaan järvilohen säilymiseen
3. yritykset – varsinkin voimayhtiöt – joiden toiminta vaikuttaa järvilohen lisääntymisalueisiin
4. kansalaiset, joiden omatuntoon ja suomalaisen luonnon pelastamisintoon haluttiin vedota.
Hahmosta reppanan sijaan sisupussi
Kampanjan sloganiksi valittiin Pelastetaan järvilohi – sisukas suomalainen. Slogan toi esiin sekä pelastustehtävän, suomalaisuuden että järvilohen luonteen.
Järvilohta ei haluttu kuvata vain suojelua tarvitsevana reppanana, vaan lohelle tunnusomainen uljaus ja sitkeys tuotiin mukaan sen persoonaan. Kampanjatunnuksessa järvilohen asento ja ilme välittivät uhkaavasta tilanteesta huolimatta toiveikasta asennetta.
Materiaaleja kampanjaa tukemaan
Kampanjan ytimeksi kuvattiin video, jossa Kari Hietalahti kertoo järvilohen tilanteesta ja vetoaa suomalaisiin suojelun puolesta. Lisäksi tehtiin neljä lyhyempää tietoiskuvideota eri näkökulmista, kaksi videota erityisesti kalastajille sekä kampanjajuliste.
Kampanjalle rakennettiin oma nettisivu, jolle koottiin muun muassa kampanjamateriaalit sekä ajankohtaisia uutisia järvilohesta.
Katso seuraavaksi
- Kampanja
Kasvokkain nosti hoitotyön puheenaiheeksi
- Viestintä