Hyppää sisältöön

HSY — Kampanja

Tehdään yhdessä maailman kestävin kaupunkiseutu


HSY on Pääkaupunkiseudun tärkeimmistä peruspalveluista – vesi- ja jätehuollosta –vastaava toimija, jolla on myös tärkeä tehtävä alueen asukkaiden kannustamisessa kestävään elämäntapaan. Drum suunnitteli ja toteutti HSY:lle monikanavaisen kampanjakonseptin, jolla lisätään sidosryhmien tietoisuutta HSY:n toiminnasta, vahvistetaan työnantajakuvaa ja vaikutetaan alueen asukkaiden asenteisiin ja toimintaan.


HSY-hahmo ja rotta


Kampanjakonseptia varten HSY:lle luotiin varten luotiin tunnistettava hahmo, joka viestii HSY:n toiminnasta ja ympäristömyönteisistä asenteista rennolla asenteella. Vastinpariksi HSY-hahmolle luotiin HSY:n toimintaa kritisoiva rotta, jonka näkökulmasta toimiva jätehuolto ja viemärietiketti näyttäytyvät kielteisinä asioina.

Kampanjat suunniteltiin vetoamaan erityisesti nuorten aikuisten (18–30) kohderyhmään.




Kampanjoissa oltiin asian äärellä – jätekatoksella ja WC-pöntöllä

Kampanjoissa tuotiin HSY:n toimintaan liittyvät asiat mahdollisimman lähelle ihmisten omaa elinympäristöä – kiinnostavalla tavalla. Tavoitteena oli synnyttää oivalluksia ja vahvistaa myönteisiä asenteita.

Sisällöt pyörivät somessa, elokuvateattereissa ja kaupungilla. Kampanjoita varten tuotettiin erittäin monipuolista video- ja kuvasisältöä, jota voitiin hyödyntää monikanavaisesti ja myös versioida pitkäkestoisesti.



Pytyllä on asiaa!


Pääkaupunkiseutu vallattiin HSY:n kampanjakonseptin mukaisella tempauksella, jossa yli 40 WC-pönttöä välitti viestiä vaarallisten aineiden päätymisestä Itämereen. Tempaus herätti kaupunkilaisten kiinnostusta ja sai laajaa medianäkyvyyttä.



Konkreettisia muutoksia lajittelu-aktiivisuudessa

Kampanjat ovat saaneet erittäin hyvä vastaanoton, erityisesti nuoressa kohderyhmässä. Mainontaa on pidetty selkeänä ja se on saanut tekemään muutoksia omassa toiminnassa, esimerkiksi lajittelemaan jätteet jatkossa aktiivisemmin.

Yleisö myös valitsi elokuvateattereissa esitetyn kampanjavideon vuoden toiseksi parhaaksi elokuvateatterimainokseksi.

Lähes 60 % 18–25-vuotiaista muisti nähneensä jätteiden lajittelusta kertoneen kampanjan (keskiarvo samankokoisissa kampanjoissa on 36 %).

HSY:n tunnettuus ja näkyvyys on noussut merkittävästi aiemmista mittauksista, ja onkin kaikkien aikojen korkein tulos – jopa 81 % vastaajista pitää HSY:tä tunnettuna ja näkyvänä.



Mari Kuusinen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 196 4374

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa

  • Brändi — 
  • Työnantajakuva

Yllättävän suuri merkitys – Drum kirkasti HSY:n brändin ja työnantajakuvan

Haku