Hyppää sisältöön

URHEILUOPISTOT — Brändi

Urheiluopistot uudisti ilmeensä ja kirkasti brändiään

Suomalaiset urheiluopistot tunnetaan ennen kaikkea huippu-urheilun valmennuskeskuksina ja suomalaisten aktiivilomien kohteina, mutta ne tekevät myös arvokasta työtä lasten ja nuorten liikuntainnon kasvattamiseksi. Urheiluopistot halusi terävoittää brändiään niin, että niiden rooli lasten ja nuorten liikuttajina tunnetaan entistä paremmin. Myös järjestön visuaalinen ilme uusittiin.

brändin visuaalinen ilme

Lasten ja nuorten liikuttaminen keskiöön

Urheiluopistot ry on kattojärjestö, joka vastaa urheiluopistoverkoston kehittämisestä ja vaikuttamisesta. Suomessa on 11 urheiluopistoa, jotka toimivat huippu-urheilun valmennuskeskuksina, alan oppilaitoksina sekä tarjoavat tavallisille kuntoilijoille liikuntapalveluita.

Urheiluopistot muodostavat osaamisyhteisön, jonka yksi keskeinen tehtävä on luoda edellytyksiä lasten ja nuorten liikkumiseen. Brändityön taustalla oli tarve saada päättäjät ymmärtämään urheiluopistojen yhteiskunnallinen rooli ja vakiinnuttaa Urheiluopistot ry tunnetuksi toimijaksi lasten ja nuorten liikuttamisen kentällä. Osana brändityötä muun muassa kiteytettiin järjestön tehtävää, kohderyhmiä ja pääviestejä. Urheiluopistoille laadittiin myös yhteinen viestintäsuunnitelma, jonka avulla tunnettuutta kasvatettiin ja viestintää terävöitettiin.


brändin visuaalinen ilme

Raikas ilme puhuttelee

Bröndin visuaalisen ilmeen uudistaminen startattiin yhteisellä työpajalla, jossa määriteltiin suuntaviivoja uudistukselle. Uudistuksella tavoiteltiin helppokäyttöistä, modernia, raikasta ja dynaamista visuaalisuutta, joka päivittäisi Urheiluopistojen ilmeen tähän päivään.

Urheiluopistojen uusi tunnus koostuu tekstilogosta ja merkistä, joka toimii myös itsenäisenä elementtinä. Merkki sai inspiraationsa juoksuradasta. Visuaalinen ilme pohjautuu klassisiin sinisen sävyihin, jotka viestivät luotettavuutta. Rinnalleen ne saivat modernin ilmettä piristävän korallinpunaisen.

Visuaaliseen ilmeeseen tuotiin sympaattisuutta monikäyttöisillä ikonimaisilla kuvituksilla, joita on helppo luoda lisää. Kuvituksia tarvittiin muun muassa Urheiluopistojen laajasta palvelukirjosta viestimiseen.


brändin visuaalinen ilme

Mikko Koivulehto
Konseptisuunnittelija, partneri
+358 40 555 1313

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Drum uudisti maa- ja metsätalousministeriön ilmeen

  • Brändi — 
  • Sisältömarkkinointi

Mepakin brändiuudistus kiteytti viestit ja kiillotti pinnan

Haku