Hyppää sisältöön

HSY — Brändi

Yllättävän suuri merkitys – Drum kirkasti HSY:n brändin ja työnantajakuvan

Drum auttoi kirkastamaan HSY:n brändiä ja työnantajakuvaa. Tavoitteena oli vahva ja yhtenäinen brändi, jonka oma henkilöstö, seudun asukkaat ja potentiaaliset työnhakijat voisivat ottaa omakseen.


Kohti kirkkaampaa ja yhtenäisempää brändiä

HSY tarjoaa pääkaupunkiseudulla jäte- ja vesihuollon sekä ympäristötiedon elintärkeitä palveluita yli miljoonalle asukkaalle. HSY toivoi brändiinsä ja sitä koskevaan viestintään lisää yhtenäisyyttä ja rohkeutta. Viestinnässä haluttiin päästä pois siiloista ja kertoa väliin monimutkaisistakin ympäristöasioista riittävän selkeästi. Jäte- ja vesihuolto koskettaa jokaista seutulaista, mutta niistä puhumisen ei kuitenkaan tarvitse olla tylsää tai saarnaavaa. Lisäksi moni asukas ei aina huomaa, miten merkityksellistä työtä HSY seudulla tekee.



Brändiä ohjaamaan valikoitui viisi teemaa

Drum rakensi brändin ydinviestit, brändipersoonan aiempaa rohkeamman äänensävyn ja bränditarinan viiden teeman alle:

Maailman kestävin kaupunkiseutu
Tässä työssä HSY kaipaa jokaisen seutulaisen apua.

Työtä, jolla on yllättävän suuri merkitys
Moni ei tule ajatelleeksi, mitä tapahtuu, jos vesi- ja jätehuollon palvelut äkkiä pettäisivät.

Tehdään näkymätön näkyväksi
Brändi kiinnittää huomiota siihen, miten tärkeää työtä HSY tekee – usein kaikessa hiljaisuudessa.

Kestävyys – monessa merkityksessä
HSY:llä yksi kvartaali voi tarkoittaa 25 vuotta. Työ ympäristön hyväksi vaatii sitkeyttä ja sinnikkyyttä, joka näkyy myös HSY:n pitkissä työsuhteissa.

Kiittäminen brändin allekirjoituksena
Ympäristöasioista puhuminen ja oikeaan toimintaan ohjaaminen voi herkästi olla saarnaavaa. Uutena puhetapana HSY laajensi asukkaiden kiittämisen teemaa kaikkeen soveltuvaan käyttöön.



Työnantajakuva kiteytyi tiiviiksi lupaukseksi, rekrytointikonsepti napakoitti sanoitusta

HSY toivoi apua myös työnantajakuvansa kirkastamiseen. Työantajakuvan tuli puhutella nykyisiä työntekijöitä, mutta helpottaa myös rekrytointia ja tehdä siitä kustannustehokkaampaa. Työnantajakuvan haluttiin tuovan esille yrityskulttuuria positiivisessa valossa ja erottaa HSY sen kilpailijoista.

Drum suunnitteli HSY:lle työnantajaviestit ja teemat brändin ympärille. Työantajalupaus tiivisti HSY:n työnantajakuvasta olennaisimman kolmeen virkkeeseen.

Välitämme ympäristöstämme ja toisistamme.
Kehitämme toimintaamme ja itseämme.
Teemme yhdessä maailman kestävimmän kaupunkiseudun.

Drum hioi myös HSY:n rekrytointikonseptia ja sen sanoitusta. Uuden konseptin kattoajatuksena oli kertoa HSY:llä olevan kestäviä ja kehittäviä työsuhteita. Rekrytointiviestinnän rakennuspalikoiksi muodostuivat muun muassa oivallukset, rentous, konkreettiset esimerkit ja niiden yhteys laajempaan merkitykseen sekä ylpeys ja työtoveruus merkityksellinen työ.


Drum teki suunnittelussaan todella hyvän taustatyön sekä brändin, että työnantajakuvatyön osalta. Pidimme yhdessä useita poikkiorganisatorisia työpajoja, joiden ryhmätyöt ja niistä saatu anti olivat erinomaista. Lisäksi Drum perehtyi erilaisiin henkilöstö- ja bränditutkimuksiin, kilpailija-analyyseihin ja esikyselyihin huolella. Brändistämme viestiminen on nyt aiempaa selkeämpää ja konkreettisempaa ja olemmekin koeponnistaneet jo muutamia kampanjoita.

Drum tarjosi meille myös käytännönläheistä apua työnantajakuvan viestinnän sanoitukseen ja äänensävyyn. Työstä on ollut meille paljon hyötyä esimerkiksi verkkosivutekstien päivityksissä ja työpaikkailmoituksia laatiessa. Työ jatkuu meillä, mutta tähän pohjaan on hyvä rakentaa lisää.

Riitta-Liisa Hahtala, Viestintäjohtaja, Helsingin seudun ympäristöpalvelut

Mari Kuusinen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 196 4374

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa

  • Viestintä

HSY:n asiantuntijat valmennettiin kohtaamaan media

Haku