Hyppää sisältöön

Compass Group — Viestintä

Mikä soppa makaroni­laatikosta syntyikään

Drum auttoi Compass Group Suomea selviämään mainekriisistä, joka syntyi yrityksen Janakkalassa kouluruoaksi valmistamasta makaronilaatikosta. Kriisi uhkasi katkaista asiakassuhteita ja laajentua valtakunnalliseksi. Janakkalan kunta oli jo katkaisemassa Compass Group Suomen ja kunnan sopimusta, mutta osapuolten välille saatiin luottamus. Compass ja Janakkala jatkavat yhteistyötä.


Inhimillinen virhe käynnisti kriisin

Janakkalan kunnassa sijaitsevassa Tuuvingin keskuskeittiössä valmistettiin makaronilaatikkoa. Yhden uunin makaronilaatikkoerään jäi liikaa nestettä, jota ei voinut havaita uunista otettaessa. Janakkalan Facebook-ryhmissä velloi keskustelu vetisestä makaronilaatikosta ja epäluottamuksesta kouluruokaan. Keskustelu levisi maakunnalliseen ja valtakunnalliseen mediaan. Janakkalan ateriapalvelut oli ulkoistettu Compass Group Suomelle, ja kouluruokaa oli arvosteltu jo aiemmin. Compass käy jatkuvasti neuvotteluja kuntien ateriapalvelusopimuksista, ja Janakkalan keskustelu uhkasi heikentää yrityksen mainetta.


Drum mukana 24/7

Drum oli Compass Group Suomen toimitusjohtajan, liiketoimintajohtajan ja brändi- ja viestintäjohtajan sekä viestintätiimin strategisena ja taktisena tukena koko kriisin ajan. Olimme alusta asti saumaton osa Compassin tilannetta selvittänyttä tiimiä ja avasimme yritykselle nopeasti, miten suuri yleisö ottaisi erilaiset viestit vastaan.

Drum korosti Compassille myös sisäisen viestinnän merkitystä kriisitilanteessa, jossa oma henkilöstö oli kritiikin kohteena. Luottamusta pyrittiin systemaattisesti rakentamaan sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä.

Jatkuvasti rinnalla kulkenut tuki ja viestinnän strateginen asiantuntemus auttoivat Compassia selviämään mainekriisistä, joka olisi laajentuessaan voinut vahingoittaa liiketoimintaa ja Compassin strategian toteuttamista koko Suomessa.


Drumin omistautunut tuki auttoi meitä viestimään selkeästi ja eri näkökulmat huomioiden kaikille sidosryhmillemme, mikä oli korvaamatonta kriisin vaiheista viestimisessä. Lopulta kriisi sai myönteisen käänteen, kun pystyimme palauttamaan luottamuksen asiakkaamme kanssa.”

Hannu Rahnasto, toimitusjohtaja, Compass Group Suomi

Jussi Eronen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 540 3337

Katso seuraavaksi

  • Viestintä

HSY:n asiantuntijat valmennettiin kohtaamaan media

  • Viestintä

Drum valmensi Liikenne­turvan asiantuntijat kirjoittamaan sujuvasti

Haku