Juomapakkausten palautus ja kierrätys ei ole mediaseksikkäin aihe, mutta toimiston kanssa löysimme siihen jälleen mediaa ja suurta yleisöä kiinnostavat kulmat. Tämä näyttäytyi upeina tuloksina ja läpimenoina mediassa.
Tommi Vihavainen, johtaja, Suomen Palautuspakkaus Oy
Kampanja levittäytyi kaduille, aalloille ja feedeihin
Jokainen suomalainen on tärkeä osa kierrätyksen ketjua. Siksi kampanjalla pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman laajasti aikuisia iästä tai asuinpaikasta riippumatta. Monikanavainen kampanja näkyi ja kuului niin uutismediassa, televisiossa, radiossa, somessa kuin erityyppisillä mainospinnoilla ympäri Suomen.
Katukuvassa kampanja näyttäytyi ulkomainontana etenkin ostoskeskittymien läheisyydessä. Radiomainoksessa lainattiin äänimaailmaa paitsi elokuvista myös tulevaisuudesta. Some-mainonnan lisäksi kampanjavideo pyöri viikon ajan Ylen tv-kanavilla yleishyödyllisenä tietoiskuna.
Tiukasti ajassa kiinni oleva mediaviestintä räjäytti potin
Maksetun mainonnan lisäksi teeman ympärille tehtiin mediaviestintää, joka ajoitettiin vuoden vilkkaimpiin palautussesonkeihin eli juhannuksen ja joulun jälkeisiin päiviin. Mediaviestinnässä tarjoiltiin paitsi tutkimustuloksia myös kuluttajia hyödyttävää ja motivoivaa sisältöä.
Teemat keräsivät lähes 60 mediaosumaa journalistisissa printti- ja nettimedioissa, ja ne nousivat puheenaiheeksi myös radiokanavilla ja somessa.
Myös suositut oppimateriaalit saivat kampanjan leikkisän ilmeen
Drumin tuottamat Palpan oppimateriaalit ovat olleet vuosia Subjectaid-palvelun tilatuimpia materiaaleja. Vuosittain materiaaleja hyödyntävävät eri asteiden ja aineiden opettajat kymmenien tuhansien koululaisten ja opiskelijoiden opetuksessa.
Oppimateriaalit olivat kuitenkin päivityksen tarpeessa. Palauta tulevaisuuteen -ilme ja tematiikka taipuivat loistavasti myös materiaalipaketin sisältöihin, joten tehtävävihkot, tietovisat ja opettajan materiaalit saivat uuden, raikkaan ja entistä viihdyttävämmän ilmeen.
Miljoonien
tavoittavuus
Ansaitulla medialla tavoitettiin yli 3,5 miljoonaa suomalaista. Myös maksetussa mainonnassa tavoitettiin kohderyhmä laajasti ja kustannustehokkaasti.
Palauta tulevaisuuteen -oppimateriaaleja tilattiin vuoden aikana yli 33 000 koululaiselle, mikä teki materiaalipaketista koko palvelun suosituimman.
Ennen kaikkea kampanja onnistui tärkeimmässä tavoitteessaan eli palautusmäärien kasvussa. Vuonna 2022 Suomessa palautettiin kaikkiaan noin 2,2 miljardia pantillista juomapakkausta. Määrä on uusi ennätys, sillä lisäystä edellisvuoteen on noin 3 miljoonan pakkauksen verran.
3,5 miljoonaa
ansaitun median kautta tavoitettua
3,4 miljoonaa
tavoitettua sosiaalisen median käyttäjää
27 miljoonaa
kontaktia ulkomainonnassa
Katso seuraavaksi
- Kampanja
Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven
- Kampanja