Hyppää sisältöön

THL— Kampanja

Rahapelaaminen ei kannata – THL kampanjoi vedonlyönnin riskeistä

Drum suunnitteli THL:lle kansalaisviestinnän kampanjan, jonka tavoitteena oli ehkäistä rahapelaamisen aiheuttamia haittoja sekä kertoa vedonlyönnin riskeistä. Pääkohderyhmänä olivat 18–34-vuotiaat nuoret miehet, jotka pelaavat paljon rahapelejä ja joilla myös esiintyy eniten rahapeliongelmia.


Vedonlyönti lisääntyy urheilukisojen aikaan

Rahapelaaminen on Suomessa yleistä: jopa 78 prosenttia suomalaisista pelaa rahapelejä. Heistä noin 112 000 henkilöllä on rahapeliongelma. Riskitasolla pelaavia on 397 000. Peliongelmat koskettavat myös pelaajien läheisiä: Reilu viidennes suomalaisista kertoo, että ainakin yhden läheisen rahapelaaminen on ollut ongelmallista.

THL kampanjoi vuosittain rahapelaamisen haitoista. Vuonna 2022 kansalaisviestinnän kampanja ajoitettiin jalkapallon MM-kisojen yhteyteen marras-joulukuussa, jolloin vedonlyönti lisääntyy erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Tavoitteena oli ehkäistä rahapelaamisen aiheuttamia haittoja sekä kertoa vedonlyönnin riskeistä.

Aihetta haluttiin lähestyä myötätuntoisesti ja herättelevästi, jopa humoristisesti. Todennäköisintä on, että pelatessa häviää. Tärkeää oli korostaa, että pelaamisen aiheuttamia ongelmia ei tarvitse hävetä.

Kampanjan pääkohderyhmäksi määriteltiin 18–34-vuotiaat nuoret miehet, jotka pelaavat paljon rahapelejä ja joilla myös esiintyy eniten rahapeliongelmia. He myös lyövät enemmän vetoa urheilun arvokisojen aikaan. Kampanjalla haluttiin puhutella myös niitä, joille pelaaminen on vielä ”viihdettä”.

Leikitellään sanonnalla, jonka kohderyhmä tuntee

Drum suunnitteli kampanjakonseptin, joka kiinnitettiin vahvasti jalkapallon MM-kisoihin. Jalkapallo ei kiinnosta kaikkia, eikä tarvitsekaan. Se on kuitenkin tuttu laji kohderyhmällemme.

Konsepti pohjaa kohderyhmän tuntemaan jalkapalloaiheiseen vitsiin, ja se suunniteltiin toimimaan erityisesti sosiaalisessa mediassa ja lyhyessä videomuodossa. Teemaa hyödynnettiin myös visuaalisuudessa. Viestit muotoiltiin lyhyiksi ja selkeiksi.

Sävyltään kampanjasisällöt ovat humoristisia, mutta inhimillisiä. Ne eivät syyllistä yksilöä, vaan herättävät huomaamaan, ettei rahapelaaminen pidemmän päälle kannata. Rahapelaamiseen liittyy riskejä, se ei ole taitolaji vaan perustuu tuuriin tai sattumaan. Lopulta talo aina voittaa.


Kampanja upposi kohderyhmään erinomaisesti

Nuorille suomalaisille miehille (18–34 v.) kohdennettu Rahapelihaitat-kampanja toteutettiin mainostamalla keskeisissä kanavissa Twitchissä, YouTubessa ja Jodelissa.

Twitch osottautui erinomaiseksi kanavavalinnaksi ja tavoitti 472 598 käyttäjää noin 2 kertaa kampanjan aikana. Videon loppuunkatseluprosentti oli hyvin korkea (89,5 %). Myös Youtubessa saavutettiin erinomaiset tulokset ­– se tavoitti 1 098 065 käyttäjää noin 2,6 kertaa. Jodelissa kampanja tavoitti yli 110 000 uniikkia käyttäjää ja keräsi lähes 900 000 impressiota. Mainoksen saavuttamat upvotet olivat erittäin korkealla tasolla – tavallisen alle 100 kpl sijasta kampanja keräsi 573 kpl upvotea, mikä kertoo kampanjan resonoinnista kohderyhmässä.


89,5 %

katsoi videon loppuun Twitchissä

573

upvotea Jodelissa

1 098 065

katsojaa Youtubessa


Katri Pelli
Asiakkuusjohtaja
+358 40 830 5372

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

THL muistuttaa influenssarokotuksen tärkeydestä suomalaiseen tapaan

  • Kampanja

Miltä ADHD tuntuu?

Haku