Vedonlyönti lisääntyy urheilukisojen aikaan
Rahapelaaminen on Suomessa yleistä: jopa 78 prosenttia suomalaisista pelaa rahapelejä. Heistä noin 112 000 henkilöllä on rahapeliongelma. Riskitasolla pelaavia on 397 000. Peliongelmat koskettavat myös pelaajien läheisiä: Reilu viidennes suomalaisista kertoo, että ainakin yhden läheisen rahapelaaminen on ollut ongelmallista.
THL kampanjoi vuosittain rahapelaamisen haitoista. Vuonna 2022 kansalaisviestinnän kampanja ajoitettiin jalkapallon MM-kisojen yhteyteen marras-joulukuussa, jolloin vedonlyönti lisääntyy erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Tavoitteena oli ehkäistä rahapelaamisen aiheuttamia haittoja sekä kertoa vedonlyönnin riskeistä.
Aihetta haluttiin lähestyä myötätuntoisesti ja herättelevästi, jopa humoristisesti. Todennäköisintä on, että pelatessa häviää. Tärkeää oli korostaa, että pelaamisen aiheuttamia ongelmia ei tarvitse hävetä.
Kampanjan pääkohderyhmäksi määriteltiin 18–34-vuotiaat nuoret miehet, jotka pelaavat paljon rahapelejä ja joilla myös esiintyy eniten rahapeliongelmia. He myös lyövät enemmän vetoa urheilun arvokisojen aikaan. Kampanjalla haluttiin puhutella myös niitä, joille pelaaminen on vielä ”viihdettä”.
Leikitellään sanonnalla, jonka kohderyhmä tuntee
Drum suunnitteli kampanjakonseptin, joka kiinnitettiin vahvasti jalkapallon MM-kisoihin. Jalkapallo ei kiinnosta kaikkia, eikä tarvitsekaan. Se on kuitenkin tuttu laji kohderyhmällemme.
Konsepti pohjaa kohderyhmän tuntemaan jalkapalloaiheiseen vitsiin, ja se suunniteltiin toimimaan erityisesti sosiaalisessa mediassa ja lyhyessä videomuodossa. Teemaa hyödynnettiin myös visuaalisuudessa. Viestit muotoiltiin lyhyiksi ja selkeiksi.
Sävyltään kampanjasisällöt ovat humoristisia, mutta inhimillisiä. Ne eivät syyllistä yksilöä, vaan herättävät huomaamaan, ettei rahapelaaminen pidemmän päälle kannata. Rahapelaamiseen liittyy riskejä, se ei ole taitolaji vaan perustuu tuuriin tai sattumaan. Lopulta talo aina voittaa.
89,5 %
katsoi videon loppuun Twitchissä
573
upvotea Jodelissa
1 098 065
katsojaa Youtubessa
Katso seuraavaksi
- Kampanja
THL muistuttaa influenssarokotuksen tärkeydestä suomalaiseen tapaan
- Kampanja