Katso seuraavaksi
- Brändi
Tilaa Toivolle! – Drum Arlan viestintäkumppanina auttamassa pääskyjä
- Brändi
Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa
- Brändi
Rinnekotien uusi ilme raikastaa sote-alaa
- Brändi
TEHY — Brändi
Suomen suurin sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehy halusi uudistua. Drum suunnitteli yhdessä Tehyn kanssa uuden brändin ja visuaalisen ilmeen, jotka kuvastavat Tehyä ja tehyläisiä. Brändin ytimessä on muutosvoima.
Tehyn brändi haluttiin uudistaa vastaamaan entistä kirkkaammin sitä, millainen ammattijärjestö Tehy on ja miten se näkyy. Suunnittelu pohjautui vahvasti Tehyn arvoille: tasa-arvolle ja jäsenlähtöisyydelle.
Drum ja Tehy tekivät brändityötä dataohjatusti ja yhdessä tehyläisten kanssa. Brändityö alkoi osallistavalla kampanjalla jäsenille ja henkilöstölle. Kampanjassa kysyimme, millaisia tehyläiset ovat ja mitä ominaisuuksia Tehyltä toivotaan. Vastauksissa korostuivat energisyys, ulospäin suuntautuminen, leikkisyys, intohimo, päättäväisyys ja sanavalmius. Myös käytännöllisyys, itselle tärkeiden asioiden turvaaminen ja usko asioiden uudistamiseen olivat Tehyltä toivottuja ominaisuuksia.
Jäsenten ja henkilöstön lisäksi osallistimme brändityössä laajasti kyselyin ja keskusteluin ammattiosastojen aktiiveja ja luottamushenkilöitä, yhteistyöjäsenjärjestöjä, opiskelijoita sekä Tehyn johtoa.
Osallistamisen pohjalta syntyi suunnittelupöydällä brändin ydin: muutosvoima. Se on voimakas ja energinen tunne, joka yhdistää tehyläisiä ja antaa voimaa muuttaa asioita. Samalla se on uskoa työelämän parempaan tulevaisuuteen ja siihen, että asioita voi ja kannattaa muuttaa. Muutosvoima kiteyttää yhteen sanaan sen, mistä Tehyssä ja tehyläisissä on kyse.
Muutosvoima näkyy vahvasti Tehyn uudessa brändissä sekä kolmessa viestintäkonseptissa, jotka loimme kampanjoiden ja viestinnän pohjaksi.
Brändityön myötä uusimme Tehyn visuaalisen ilmeen ja graafisen ohjeiston. Päivitimme kevyesti taiteilija Tuija Kuparisen luomaa tunnusta. Loimme sen muotokielestä kaksi uutta graafista elementtiä, joita voidaan hyödyntää ilmeessä. Tunnus ja elementit kuvastavat yhdessä tekemisen voimaa ja viittaavat tehyläisten ammattien moninaisuuteen ja monialaiseen osaamiseen.
Puna-valkoinen värimaailma raikastettiin. Räväkän punaisen vastakohdiksi nostimme jäsenten toiveesta maanläheisiä ja murrettuja luonnonsävyjä. Kuvamaailma uudistettiin yksinkertaiseksi, realistiseksi ja selkeäksi. Kuvissa korostuvat arjen ilot ja surut, tunteet ja läheiset ihmiset – tavallinen elämä ja kokemukset. Näytetään kuvastossa se hyvä, mitä tehyläisten työ saa aikaan. Valokuvien lisäksi uusi ilme sisältää piirroskuvituksia.
Kokosimme brändin ja visuaalisen ilmeen brändikäsikirjaksi. Uusi brändi näkyi ensimmäistä kertaa kesäkuussa 2021 Tehyn ja Meeri Koutaniemen Kasvokkain-näyttelyssä, ja se otettiin laajasti käyttöön syksyn 2021 mittaan.