Hyppää sisältöön

Blogi — 1.12.2022

Johtaja – kun pimenee, älä poista taskulamppusi paristoja

Piirretyt hahmot työskentelevät läppärillä.

Brändit, jotka pitävät markkinointiviestinnästään huolta hankalinakin aikoina, pitävät samalla paremmin huolta myös markkinaosuudestaan. Niiden on myös helpompi saada myyntikäyränsä nousuun ankeiden aikojen päätyttyä.

Vuodet kaupallisen televisioyhtiön uutistoimituksessa opettivat näkemään suomalaisten yritysjohtajien logiikan. Aina kun talous yskäisi, he leikkasivat markkinointibudjettejaan. Näissä myrskyissä mainosrahoista elänyt tv-laiva tietenkin keinahteli ja hörppäsi usein pahasti merivettä. Johtajien toiminnassa ei ollut järkeä. Kun taloudellisen ympäristön valot pimenevät, oman taskulampun paristot kannattaa pitää kunnossa.

Näkyvyyteen sijoittaminen kannattaa taantumassa

Mediamainonta on Suomessa jo vähentynyt. Kantarin mukaan se pieneni lokakuussa viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kilpailijoiden vähentäessä markkinointiviestintää pienempikin tuikku loistaa kirkkaammin. Esimerkiksi mediatilan hinta tuppaa laskusuhdanteessa putoamaan. Jotta organisaatio saisi mediahälyssä äänensä kuuluviin, tärkeää on jatkuvuus. Ei pakkasellakaan säästetä takan koivuklapeissa – ja jos tulen päästää sammumaan, tulee taantuman jälkeen todella kylmä.

Kovat ajat lisäävät sekä uutisten kysyntää että viestinnän tarvetta. Kriiseissä haluamme tietää enemmän. Moni kysyy, millä eväillä oma perhe selviää muuttuvissa oloissa.

Jos brändisi pystyy vastaamaan kysymykseen siitä, mikä helpottaisi yhteistä matkaamme talven yli ensi kevääseen, pidä asiasta ääntä. Edustit sitten ilmalämpöpumppuja, puhtaanapitotuotteita tai peruselintarvikkeita, arki pyörii taantumankin aikana.

Älä unohda tunnetta tai ryhdy ylivarovaiseksi

Jokainen nuorison tennariostoksia seuraava tietää, että kaikki valkoiset tossut eivät ole samanveroisia. Vahva brändi luo perustelun korkeammalle hinnalle. Kun brändin näkyvyys pidetään kunnossa, kysyntä ei putoa heikon brändin tavoin silloinkaan, kun hinnat entisestään nousevat.

Vaikka sähkölasku nousee ja ruokakori kallistuu, tarvitsemme yhä elämyksiä. Piristymme hyvin kerrotuista tarinoista kuten ennenkin. Oivaltava markkinointiviestintä voi paitsi myydä tuotteitasi ja palveluitasi, myös nostaa mielialoja.

Jos tahdot olla kiinnostava, kannattaa myös näyttää siltä

Onko brändissäsi jotain sellaista, joka puhuttelee ympäröivää maailmaa? Miksi pohjimmiltaan olette olemassa, millaiseksi haluatte kehittyä? Minkä ongelman ratkaisette, mihin suomalaiseen tai kansainväliseen ilmiöön kiinnitytte?

Brändityöllä voi olla monenlaisia, jopa käytännöllisiä tavoitteita. Heti alusta asti on hyvä löytää toimivia tapoja siihen, miten brändi aikoo viestiä itsestään. On hyvä muistaa, että viestintä ei ole pintavaahtoa, vaan pohjimmiltaan tekoja.

Me autamme, kun haluat tunnistaa oman tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi erityisyyden, sen sanoittamisen ja visuaalisen esittämisen. Tehdään yhdessä viestintää, jolla on vaikutusta. Olipa aikakausi ympärillä myrskyisä tai tyyni.

Blogi
Jussi Eronen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 540 3337

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku