Hyppää sisältöön

Blogi — 8.8.2022

Strategiakuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

strategia kuvana

Yrityksiä ja organisaatioita on monenlaisia, mutta niitä kaikkia yhdistää ainakin seuraava: niillä on jonkinlainen strategia. Mutta miten tuoda strategia sidosryhmien tietoisuuteen mahdollisimman ymmärrettävästi?

Kuvittele tilanne: satakunta kalvoa heijastettuna taululle täynnä kryptisiä lauseita toisensa perään. Tärkeää ja painavaa asiaa, jota on kuitenkin vaikea sisäistää. Tähän muotoon monen yrityksen strategia valitettavasti jääkin.

Kun yrityksen missio, visio ja arvot halutaan tuoda mahdollisimman tehokkaasti ja ymmärrettävästi sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, kannattaa ne kuvittaa. Seuraavaksi muutamia tehdyistä strategiakuvista kertyneitä oppeja.

1. Strategian ytimen ymmärtäminen on tärkeää

Tärkeimpänä strategian perkauksessa on löytää punainen lanka, joka johdattaa koko agendaa. Yrityksestä riippuen se saattaa tiivistyä yhteen ohjaavaan lauseeseen tai vastaavasti monilauseisempaan tekstikokonaisuuteen. Niin tai näin, mitä selkeämmän näkymän yrityksen tavoitteista ja arvoista saa muodostettua, sitä helpompaa konkreettista kuvaa on lähteä rakentamaan.

2. Abstraktia vai tarinallista?

Strategiakuvan muodostamiseen voi vaikuttaa paitsi edellä mainittu strategian ydin, myös yrityksen toimiala. Jos strategiakuvaa tehdään rakennusalan yritykselle, voisi kuvassa näkyä esimerkiksi kaupunkimiljöö, jossa strategiaa rakennetaan. Toisinaan liiketoiminta-alue saattaa olla abstraktimpi, jolloin konkreettisen kuvamaailman sijaan käsitteellisempi visuaalisuus voi toimia paremmin. Toimialakohtaisuuden vaikutus konkreettisuuteen ja abstraktiuteen ei kuitenkaan ole kiveen hakattua, ja usein kuva muodostuukin strategian ehdoilla.

3. Vähemmän on yleensä enemmän

Usein lopulliseen strategiakuvaan halutaan lisätä paljon ja vielä vähän enemmän. Kaiken sanominen tuntuu tärkeältä, ja kuvaan kasataan herkästi lisää tekstiä. Tällaisessa tilanteessa on parempi kuitenkin karsia kuin kasata. Mitä selkeämmin ja ytimekkäämmin strategian pystyy tiivistämään kuvaan, sen parempi.

Jos tässä kohtaa iskee hätä pienestä tekstimäärästä, ei hätää! Usein strategiakuvista tehdään sekä yksinkertaisemmat että tekstirikkaammat versiot. Staattisten kuvien lisäksi strategiakuva voidaan versioida vaikkapa animaatioksi tai somekuviksi.

Oletko miettinyt strategian visualisointia? Ota meihin yhteyttä!

Blogi
Emma Tikkanen
Art Director
+358 45 633 9269

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku