Hyppää sisältöön

HARRASTUSVIIKKO — Sisältömarkkinointi

Harrastusviikon verkkosivut viidessä viikossa 

Valtakunnallinen Harrastusviikko esittelee lapsille ja nuorille paikallisia harrastusmahdollisuuksia. Toiminnan keskukseksi haluttiin luoda lapsia puhuttelevat verkkosivut. Aikaa niiden tekemiseen oli kuitenkin vain viisi viikkoa. 


Harrastusviikko tutustuttaa nuoria harrastuksiin 

Valtakunnallisen Harrastusviikon tavoite on, että jokainen lapsi ja nuori löytää itselleen mieleisen harrastuksen. Idea harrastusviikosta lähti alun perin nuorten toiveesta saada oman paikkakunnan harrastusmahdollisuudet koululle tai sen lähistöön kokeiltavaksi. 

Harrastusviikkoa koordinoi Suomen Olympiakomitea, mutta harrastuskokeilut järjestävät aina paikalliset seurat. Toiminnan keskukseksi haluttiin luoda verkkosivut, jotka esittelevät viikon idean sekä linkkaavat harrastuksia tarjoavien tahojen sisältöihin. Sivuilla olisi sisältöä myös opettajille.


Koko sisältö luotiin vain viidessä viikossa  

Lähdimme yhdessä Olympiakomitean kanssa suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkosivut todella tiukalla aikataululla – aikaa julkaisuun oli vain viisi viikkoa. Koska verkkosivuprojekteihin on yleensä varattava vähintään puoli vuotta, Harrastusviikon sivuista tehtiin kampanjasivumaisen simppelit. Kaikista toiminnallisuuksista tingittiin.  

Suunnittelu aloitettiin Harrastusviikon graafisesta ilmeestä ja logosta, jotka sommiteltiin sitten verkkosivuiksi. Myös sivujen koodaus ja sisällöntuotanto piti mahduttaa tähän aikatauluun. 

Lopuksi harrastusseurojen käyttöön laadittiin some-paketti, jossa oli niin valmiita julkaisuja kuin taittopohjia. Some-sisällöt kertovat paikallisista harrastuskokeiluista sekä ohjaavat verkkosivuille.



Sisällöt testattiin lapsi- ja nuorisoraadilla 

Sivuston kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret, mutta myös heidän vanhempansa. Verkkosivujen kuva- ja tekstisisältö haluttiin kuitenkin tehdä nimenomaan nuoria puhuttelevaksi. Siksi testasimme kaikkia sisältöjä lapsiraadilla, jossa oli kymmenkunta 7–15-vuotiasta. 

Visuaalisesta ilmeestä tehtiin kaksi erilaista vaihtoehtoa, joista kummastakin oli pari väriversiota. Näitä näytettiin raatilaisille, ja heidän kommenttiensa perusteella valittiin lopullinen logo ja viimeisteltiin Harrastusviikon ilme. 

Myös tekstisisältöä testattiin lapsiraadilla, jotta se olisi lasten mielestä kiinnostavaa sekä tarpeeksi selkeää ja ymmärrettävää kieltä. 


Huh huh. Hieno ponnistus tiukalla aikataululla. Hyvä te ja me!”

Tuula Paataja, viestintäpäällikkö, Suomen Olympiakomitea

5

Viidessä viikossa valmista

65

Kertaa some-materiaalia käytetty Instagramissa 

10 656

katselukertaa verkkosivuilla


Mirkka Guthwert
Digitaalisen viestinnän asiantuntija
+358405381837

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

Paula opettaa ekaluokkalaisille kaveritaitoja

  • Kampanja

Säteilyturvakeskuksen #suniho-kampanja muistutti nuoria suojautumaan auringolta

  • Kampanja

Piltin marjaisa mainoskampanja ilahdutti ja vei kaupan hyllyille

  • Kampanja

Solidaarisuuden kampanja teki vaimonhakkaajapaidasta solidaarisuuspaidan

Haku