Hyppää sisältöön

Blogi — 14.2.2023

Excelien katselu ei riitä toimitusjohtajille – ihmiset etsivät toivon majakoita

Piirretty majakka loistaa yössä.
luottamuksen rakentaminen

Luottamuksen rakentaminen brändiin ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii tekoja.

Ihmisten mielestä media ja poliittiset päättäjät repivät yhteiskuntaa, joten korjaamistehtävä jää kansalaisjärjestöille ja yrityksille. Yrityksiä pidetään yhä pätevämpinä ja eettisempinä toimijoina, viestimet ja eri maiden hallinnot ovat puolestaan epäpätevässä matalan moraalin lokerossa.

Näin kertoo maailman suurimman yksityisen viestintätoimiston Edelmanin perinteinen luottamusbarometri, joka kerää tietonsa 32 000 ihmiseltä 28 maasta. Suomi ei ole mukana tutkimuksessa, mutta se ei vähennä globaalien muutosvirtojen mielenkiintoarvoa.

Pitkän linjan toimittajaa tutkimustulos hätkähdytti.

Barometri kertoo yhteiskunnallisen kahtiajaon lisääntyneen. Maailmanlaajuisesti lähes kaksi kolmasosaa vastaajista sanoo, ettei ihmisten keskinäinen kunnioitus ole koskaan ollut näin alhainen.

Oikeassahan barometri on. Some lisää kahtiajakoa erottelemalla ihmisiä kupliin. Samalla kahtiajaon logiikalla pelaa perinteinenkin media. Lihava riita on aina myynyt otsikossa laihaa sopua paremmin, sillä niin vain toimii lehden ostajan mieli.

Johtajilta odotetaan toimia hyvän puolesta

Edelmanin tutkimuksen mukaan ihmiset odottavat yrityksiltä ja niiden johtajilta toimia yhteisen hyvän puolesta. Omaan napaan tuijottaminen ei enää riitä. Excel-taulukkojen näyttäminen henkilöstölle kuukausittain on toimitusjohtajalle liian vähän.

Barometrin vastaajista 89 prosenttia toivoo toimitusjohtajilta julkisia kannanottoja työntekijöiden kohteluun liittyvissä asioissa. Ilmastonmuutokseen liittyviä lausuntoja toivoo 82 prosenttia ja varallisuuseroihin liittyvää keskustelua 77 prosenttia. Vastaajista 72 prosenttia toivoo toimitusjohtajien puolustavan julkisessa keskustelussa faktoja.

Ihmiset eri puolilla maailmaa toivovat, että yritykset voisivat olla majakoita tässä vaikeassa ajassa. Valaista tietä kohti tulevaa. Se vaatii näkemyksellisyyttä ja rohkeutta, mutta voi antaa puhujalle itselleenkin merkityksellisyyttä ja toivoa.

Miten yritykset voisivat rakentaa sopua riitaisaan maailmaamme?

Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle puhui Drumin Luottamus-tilaisuudessa helmikuun alussa. Pitkään valtakunnansovittelijana toiminut Helle on nähnyt urallaan monta toraisaa umpikujaa, joista on lopulta selvitty.

Luottamuksen rakentaminen ei ole rakettitiedettä, Helle muistutti.

Teesit sopivat mielestäni yhtä lailla muistisäännöiksi brändien viestintään kuin tuloneuvotteluihin. Luottamusta syövät uhkailu, nurkkaan ajaminen, syyllisten etsiminen, piikittely, vähättely, välinpitämättömyys ja vastuun pakoilu.

Luottamusta rakentavat kuunteleminen, tilan jättäminen vaihtoehdoille, aito uteliaisuus, tulevaisuuteen katsominen ja keskustelukumppanin arvostaminen.

Jos toiminta ei kestä päivänvaloa, ei se luo luottamustakaan. Vastuullisuus luo luottamusta, ja jokainen teko on myös viestintää.

Blogi
Jussi Eronen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 540 3337

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku