Blogi — 14.11.2019
Sanoista tekoihin ja teot sanoiksi
Elintarvikealan yritys: jos et kerro vastuullisuudestasi, sinulla on jotain salattavaa. Näin ajattelee suomalainen kuluttaja.
Vastuullisuus on aihe, jonka miettimiseltä ei voi välttyä tänä päivänä yksikään elintarvikealan yritys – ja hyvä niin. Mutta vastuullisuudesta viestiminen on vaikea laji. Miten kertoa usein monimutkaisista vastuullisuusasioista niin, että vastaanottaja ymmärtää, mistä on kyse? Miten viestiä asioista niin, että kukaan ylipäätään jaksaa kiinnostua? Entä mikä vastuullisuudessa mietityttää, ja mihin sanomassaan kannattaa keskittyä?
Halusimme Drumissa selvittää, mitä asiasta ovat mieltä suomalaiset kuluttajat. Teimme lokakuussa 2019 markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n kanssa tutkimuksen, jossa selvitimme suomalaisten mielikuvia elintarvikealan yritysten vastuullisuudesta ja siitä viestimisestä. Tutkimustulokset vahvistivat omia ajatuksiamme siitä, että tällä hetkellä alan yritysten vastuullisuusviestintä koetaan selkeästi riittämättömäksi ja hankalasti hahmotettavaksi. Tämä on ymmärrettävää, sillä yritysten vastuullinen toiminta koostuu usein monimutkaisista prosesseista, joita on vaikea tiivistää vain yhteen, iskevään viestiin. Välillä mutkia on pakko suoristaa, jotta edes osa viesteistä saavuttaa vastaanottajan.
Kuluttajat kaipaavat tekoja, mutta ne tulee myös sanoittaa
Kuluttajat kokevat, että iso osa vastuullisuutta ovat konkreettiset teot. Mutta hyvät ja vaikuttavat teotkaan eivät yksinään riitä. Yritys koetaan kuluttajan silmissä vastuulliseksi vasta, kun se proaktiivisesti ja selkeästi viestii vastuullisuudestaan ja vastuullisuusteoistaan. Kun yrityksen sanoma on selkeä ja vaikuttava, kuluttaja luottaa yritykseen, ja se näkyy myös viivan alla. Tutkimuksemme hätkähdyttävin tulos onkin, että jos yritys ei puhu vastuullisuudestaan lainkaan, sen koetaan salailevan jotain.
Vastuullisilla teoilla muutetaan maailmaa, mutta vasta hyvän viestinnän avulla teot tuodaan myös kuluttajien tietoon. Tällöin kuluttajalla on mahdollisuus palkita ne yritykset, jotka tekevät vastuullisuuden eteen heidän mielestään oikeita tekoja.
Lataa tästä Drumin teettämä Elintarvikeyritysten vastuullisuus ja siitä viestiminen -tutkimus, jossa selvitettiin suomalaisten mielikuvia elintarvikealan yritysten vastuullisuudesta ja siitä viestimisestä.
Kolme nostoa tutkimuksesta:
- Yli puolet suomalaisista uskoo, että jos yritys ei viesti vastuullisuudestaan avoimesti, sillä on jotain salattavaa.
- Vain reilu viidennes suomalaisista on sitä mieltä, että elintarvikeyritysten vastuullisuudesta on helppo löytää tietoa.
- Kolme neljästä suomalaisesta tahtoisi tietää, mitä konkreettisia tekoja yritys on tehnyt vastuullisuutensa eteen.
Pysy kuulolla
Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.