Hyppää sisältöön

Blogi — 23.2.2022

Tee viestintää, joka synnyttää lisää viestintää

Me Drumissa uskomme, että kaiken markkinoinnin ja viestinnän pitäisi olla myös yhteiskunnallisesti puhuttelevaa.

Kuulostaa hienolta, ellei peräti ylevältä. Mutta mitäs me sillä oikeastaan tarkoitamme?

Eikö se siis riitä, jos esimerkiksi vain kerromme tuotteen hienoista ominaisuuksista, porukka vakuuttuu ja ostaa tuotteen?

Kyllähän sekin toki riittää. Eri asia sitten on, toimiiko markkinointi nykypäivänä enää niin. Ja ennen kaikkea: ajattelemmeko ja toimimmeko me kuluttajat sillä tavalla.

Ihmisiä kiinnostavat asiat

Ihan ensimmäinen juttu kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä on tulla ylipäätään huomatuksi. Tämän kynnyksen ylittäminen onnistuu rahalla, mutta harvalla on niin pulleaa lompakkoa.

Paljon helpommin huomiokynnys ylittyy sillä, että markkinoitava asia koetaan merkitykselliseksi.

Meitä nimittäin kiinnostavat asiat paljon enemmän kuin tuotteet tai palvelut. Tai kyllähän tuotteetkin kiinnostavat, mutta vain, jos ne jollain olennaisella tavalla liittyvät juuri näihin kiinnostaviin asioihin. Ja tässä on se vaikuttavan viestinnän pihvi: miten liitetään oma näkökulma tai kaupallinen intressi ihmisiä kiinnostaviin asioihin?

Yhteiskunnallisesti puhutteleva viestintä resonoi siinä ajassa ja paikassa, jossa se tapahtuu. Se ei ole yksinäinen huuto tyhjyydessä, vaan saa kaikupohjaa ympäröivästä keskustelusta.

Ota haltuun nouseva teema

Hyvä viestintä on sellaista, joka innostaa toimittajaa tekemään aiheesta jutun. Lukijaa jakamaan jutun eteenpäin. Aiheesta, josta monella on mielipide. Jota joku kannattaa, toinen vastustaa ja alkaa väittelemään.

Parasta viestintää on sellainen viestintä, joka synnyttää lisää viestintää. Se puhuttelee, herättää kiinnostuksen ja saa aikaan keskustelua. Joskus – tosin aika harvoin – sillä voi myös luoda ihan uuden ilmiön.

Näin voi käydä erityisesti silloin, kun viestinnässä osataan ottaa haltuun nouseva teema. Sellainen, joka on pian kaikkien huulilla, mutta jota kukaan ei vielä omista. Meillä Drumissa on joitain kertoja sattunut kohdalle tällainen viestinnän täysosuma. Ja täytyy sanoa, että viestinnän tekeminen sellaisessa myötätuulessa on aivan mahtavaa.

Yhteiskunnallisesti puhutteleva viestintä on

  • kiinni ajankohtaisessa ilmiössä
  • tarttuu nousevaan teemaan
  • kertoo asiasta, ei ensisijaisesti tuotteesta tai palvelusta
  • vaikuttaa tiedolla, mutta vetoaa myös tunteeseen
  • koskettaa juuri minua.
Blogi
Mikko Koivulehto
Konseptisuunnittelija, partneri
+358 40 555 1313

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku